Nyheter | 09.10.2024

Folkhögskolföreningens höstmöte 9.10.2024: Kyösti Nyyssölä blev föreningens nya ordförande, och Kaivola, Laitila, Mathlin, Tuomainen och Gango valdes in i styrelsen

Anni Henricson ja Helena

Suomen Kansanopistoyhdistys – Finlands Folkhögskolföreningens höstmötet hölls den 9.10.2024 på STEP-koulutus i Träskända. Vid höstmötet genomfördes ordförandevalet samt valet av styrelsemedlemmar för perioden 2025–2027.

Enligt Folkhögskolföreningens regler består styrelsen av en ordförande och tolv medlemmar, varav två måste väljas bland de svenskspråkiga folkhögskolorna. Fyra av styrelsemedlemmar avgår varje år och valet av ordförande hålls vart tredje år. I år är de avgående medlemmarna Ulla Huhtilainen (Joutsenon Opisto), Juha Kaivola (Linnasmäen opisto), Jaana Laitila (Alkio-opisto) och Teijo Mathlin (HEO Kansanopisto).

Vid höstmötet valdes filosofie licentiat Kyösti Nyyssölä till föreningens nya ordförande för perioden 2025–2027. Nyyssölä är rektor för Etelä-Pohjanmaan Opisto och har varit styrelsemedlem i Folkhögskolföreningen sedan 2020. Nyyssölä inleder sin första ordförandeperiod i början av 2025, då föreningens nuvarande ordförande, rektorn för STEP-koulutus Helena Ahonen, lämnar sitt uppdrag. Ahonen har varit Folkhögskolföreningens ordförande i sammanlagt sex år under perioderna 2019–2021 och 2022–2024. Han har varit styrelsemedlem i föreningen sedan 2006.

Vid Folkhögskolföreningens höstmöte valdes följande personer till styrelsemedlemmar för perioden 2025–2027:

• Juha Kaivola (Linnasmäen opisto)
  • Jaana Laitila (Alkio-opisto)
  • Teijo Mathlin (HEO Kansanopisto)
  • Jari Tuomainen (Aktiivi-Instituutti)

Eftersom Nyyssölä valdes till ordförande i Folkhögskolföreningen valdes istället Sanna Gango (Kymenlaakson opisto), som fick femte flest röster vid valet av styrelsemedlemmar, in i styrelsen. Gango kommer att sitta i styrelsen för resten av Nyyssöläs period fram till slutet av 2025.

Finlands Folkhögskolförening gratulerar den nya ordföranden och de nya styrelsemedlemmar!